Doprava od 59 Kč, při nákupu nad 2 000 Kč doprava zdarma, 70 000+ titulů skladem, více než 3 500 výdejních míst.
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů (tzv. konsolidační balíček nebo též tzv. ozdravný balíček) je jedním z klíčových výstupů dohody stran vládní koalice, která byla veřejnosti finálně představena dne 11. 5. 2023. Tvoří nejvýznamnější část opatření ke snižování strukturálního deficitu státního rozpočtu a konsolidaci veřejných financí, přičemž se soustředí na ta témata, která vyžadují legislativní řešení ve formě změny zákona a která nejsou řešena v rámci samostatných projektů. Součástí odůvodnění materiálu je nicméně i stručné pojednání o změnách, které jsou z legislativního pohledu řešeny samostatně, a o změnách, které nevyžadují legislativní řešení, a lze je tedy realizovat exekutivními nástroji.
Kvantitativně největší část změn v oblasti daně z příjmů fyzických osob se týká omezení či zrušení daňových výjimek. Cílem zde není pouze dosažení fiskálního efektu, ale především zjednodušení a narovnání stávajícího stavu. Obecně platí, že tzv. daňové výjimky nemusí být vždy pouze nesystémovou výjimkou reflektující zvýšený zájem zákonodárce o určitý segment či oblast ve snaze jej tímto způsobem podpořit (a tím založit eventuální nerovnost či kolizi s principem daňové neutrality). Část daňových výjimek je žádoucí z hlediska elementární spravovatelnosti dané daně. Jinými slovy, zájem společnosti na efektivní správě dané daně zde převáží nad zájmem absolutní rovnosti či jednoduchosti normativního textu. Oblast daní je oblastí, která se od řady jiných oblastí regulovaných zákonem liší tím, že je jedním ze základních nástrojů politiky vlády, resp. parlamentní většiny. Logickým důsledkem toho je, že se politické preference politických stran a hnutí, které v daném čase disponují dostatečnou politickou silou, odráží též v podobě daňových výjimek, které jsou z pohledu teorie nesystémové, a to zejména s ohledem na narušení principů rovnosti, solidarity a daňové neutrality, což je požadavek na to, aby daňová opatření nevedla ke změně běžného vzorce chování poplatníků s cílem optimalizovat svou daňovou zátěž. Platí, že eliminace výjimky, která již působí, je vždy těžší, neboť kromě nalezení politické shody na jejím odstranění je nutné čelit i nespokojenosti těch, kteří vzorce svého chování dosavadnímu stavu přizpůsobili, popřípadě na něm vystavěli svůj business model.
Zákon o dani z přidané hodnoty obsahuje celkem 3 sazby daně: základní 21 %, první sníženou 15 % a druhou sníženou 10 %. Redukce počtu sazeb daně z přidané hodnoty (dále též „DPH“) na základní 21 % a sníženou 12 %. Přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby daně z přidané hodnoty. Knihy budou nově osvobozeny od daně. Hlavním cílem tohoto opatření je zjednodušení systému DPH sjednocením dvou snížených sazeb (15 % a 10 %) do jedné společné ve výši 12 %. Opatření povede k vyšší efektivnosti a transparentnosti systému DPH, omezení příležitostí k daňové optimalizaci a v neposlední řadě k odstranění absurdit jako v případě aplikace tří různých sazeb DPH u točeného piva.